رای‌نت

اینترنت دیال آپ، روش اتصال و هر آنچه لازم است بدانید

اینترنت دیال آپ

اینترنت دیال آپ، راه های اتصال به اینترنت دیال آپ

امروزه همه افراد به نوعی با دنیای وب سر و کار دارند. اینترنت پرسرعت کنونی مراحل مختلفی را طی کرده و بدست ما رسیده است. اینترنت دیال آپ یکی از سرویس هایی بود که کاربر با استفاده از خط تلفن شهری می‌توانست به اینترنت متصل شود. سرعت اینترنت دیال آپ بسیار پایین بود و کارایی لازم را نداشت به همین علت به تدریج جای خود را به نسل های پیشرفته تری از اینترنت داد.

مروری بر تاریخچه اینترنت و اینترنت دیال آپ

امروزه اینترنت به بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است.

زن و مرد، پیر و جوان همگی به نوعی با اینترنت سروکار دارند و شاید بتوان گفت تایم قابل توجهی از شبانه روز خود را با آن پر می‌کنند‌.

در کنار استفاده از این تکنولوژی، شاید بد نباشد به تاریخچه پیدایش اینترنت در جهان و پس از آن ورود به ایران، و خصوصا اینترنت دیال آپ رجوع کرده و مطالبی راجع به آن‌ها مطالعه کنیم. قطعا دانستن سرگذشت اینترنت و اینترنت دیال آپ از ابتدا تا هم‌اکنون که در دست ما قرار دارد خالی از لطف نخواهد بود.

تاریخچه پیدایش اینترنت به دهه ۶۰ میلادی بازمیگردد. زمانی‌که این کار با اهداف دفاعی در آمریکا انجام گرفت.

البته در آن زمان کامپیوتر شخصی وجود نداشت، بلکه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و همچنین دانشگاه‌ها برای ثبت اطلاعات خود از کامپیوتر استفاده می‌کردند. چند سال بعد اینترنت برای اتصال همین کامپیوترها به یکدیگر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات به کار گرفته شد.

سرانجام در سال ۱۹۹۳ بود که اینترنت جهانی یا همان Web بصورت وسیع مورد استفاده قرار گرفت.

در ایران نیز از سال ۱۳۷۱ هجری شمسی تعدادی از دانشگاه‌های مهم کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف به اینترنت متصل شدند تا بتوانند ایمیل ارسال بکنند. در سال ۱۳۷۲ نیز کامپیوتر مرکز تحقیقات فیزیک نظری، به عنوان اولین کامپیوتر در ایران به اینترنت متصل شد.

همه ما امروز بطور وسیعی با اینترنت کار می‌کنیم.

اینترنت دیال آپ (Dial up internet) چیست؟

ما و همه کسانی که از قدیم تا به امروز با اینترنت سر و کار داشته ایم، قطعا مدت زمان زیادی را با dial up internet سپری کرده ایم و صدای اینترنت دیال آپ برای ما تداعی کننده روزهای بدون اینترنت پر سرعت است!

اینترنت دیال آپ در ایران و صد البته در جهان دیگر تقریبا به تاریخ پیوسته است و نسل جدید و کسانی که فقط با ADSL آشنایی دارند، قطعا هیچ ذهنیتی نسبت به سختی های اتصال به اینترنت با دیال آپ، کارت اینترنت دیال آپ‌، سرعت اینترنت دیال آپ و… ندارند.

سرویس dial up internet، جزو اولین سرویس هایی نام گرفته است که برای برای گسترش شبکه های اینترنتی به کار گرفته شد. البته اکنون نیز در برخی موارد به ندرت و بسیار کم شاهد استفاده از دیال آپ هستیم، ولی‌ مسئله ای که بدیهی است، اینترنت دیال آپ دیگر جایی در دنیای اینترنت ندارد و منسوخ شده است چرا که جوابگوی نیازهای کنونی از هر لحاظ و برطرف کننده انتظارات از دنیای اینترنت نمی‌باشد.

مکانیزم عملکرد اینترنت دیال آپ

در اینترنت دیال آپ یک دستگاه که مودم (Modem) نام دارد در ابتدا و همچنین در انتهای مسیری که بر پایه‌ی تلفن مخابرات شهری می‌‌باشد قرار می‌گرفت. این دستگاه سیگنال های دیجیتال را به آنالوگ و بالعکس تبدیل می‌کرد و به همین دلیل نام Modem را بر آن گذاشته بودند که مخفف دو واژه‌ی Modulator و Demodulator است.

برای استفاده از dial up کاربر باید یک شماره تلفن مخابرات یا شهری را همانند استفاده در تلفن های خانگی شماره گیری یا اصطلاحا dial می‌کرد و با استفاده از کارت اینترنت دیال آپ که با اعتبار های دو، پنج، ده ساعته و یا بیشتر در بازار موجود بود، ارتباط مقصد و مبدا برقرار می‌شد‌.

اینترنت دیال آپ هم در کامپیوتر های خانگی شخصی و هم در شرکت ها بصورت سازمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرعت اینترنت دیال آپ بسیار پایین و آزاردهنده بود. بیشترین سرعتی که کاربر می توانست از این سرویس بگیرد، Kb۵۶ (کیلوبیت بر ثانیه) در محیط های آزمایشگاهی بود که در محیط خانگی و واقعی در بهترین حالت، این سرعت بین 28.8 تا 56 کیلوبیت قرار می‌گرفت. با توسعه و پیشرفت دنیای سخت افزار، شرکت‌ها اقدام به طراحی مودم‌های دیال آپ درون خود کامپیوترها کردند و چندی بعد این مودم‌ها جای خود را به خروجی به نام LAN دادند.

جالب اینکه هنگام استفاده از اینترنت دیال آپ تمام پهنای باند تلفن توسط این سرویس بکار گرفته میشد. در نتیجه خط تلفن تا زمانی‌که اتصال dial up هنوز برقرار بود، اشغال بود و امکان صحبت کردن با آن وجود  نداشت و دائما صدای بوق اشغال تلفن شنیده می شد.

هنگام استفاده از اینترنت دیال آپ، تمام پهنای باند تلفن اشغال می‌شود.

اینترنت دیال آپ در ایران

اینترنت دیال آپ سرویسی بود که نسل قدیم دهه شصت و حتی قبل تر از آن، توسط آن با دنیای وب و اینترنت آشنا شدند‌. اکنون هم اگر سراغ وسایل قدیمی خود برویم، شاید بتوانیم در میان آن‌ها تعدادی کارت اینترنت دیال آپ و مودم پیدا کنیم. برای وارد شدن به دنیای وب باید نام کاربری و رمز عبور را وارد میکردیم و پس از صدای قیژقیژ کیس کامپیوتر، شنیدن صدای بوق علامت متصل شدن به اینترنت بود.

امروزه همه مردم از اینترنت پر سرعت ADSL و یا اینترنت همراه موبایل استفاده می‌کنند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز هم در بعضی موارد نادر هستند کاربرانی که از اینترنت دیال آپ استفاده می‌کنند‌. یکی از کاربران در این باره گفته است که از دیال آپ تنها برای پیگیری اخبار و مطالعه صفحات استفاده می‌کند و سرعت دانلود و آپلود آن همچون گذشته بسیار پایین است و تعریفی ندارد و از تلفن همراه خود برای سایر کارهای اینترنتی استفاده می‌کند.

البته برای این مسئله جای تعجب وجود ندارد چرا که تکنولوژی پیشرفته امروزی دیگر‌ جایگاهی برای اینترنت دیال آپ در نظر نگرفته است و پورت تلفن را نیز دیگر نمی‌توان بر روی کامپیوتر های جدید امروزی یافت.

بطور کلی این شیوه اتصال به وب نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز دیگر طرفداری ندارد چرا که امروزه سرعت حرف اول را می‌زند.

اینترنت دیال آپ به علت سرعت و کارایی پایین به تدریج به تاریخ پیوست.

شرکت رای‌ نت هم در ابتدای کار خود در حوزه ارائه اینترنت را با اینترنت دیال آپ و با کارت اینترنت جت کارت شروع کرد اما اکنون آن دوران به خاطره ها پیوسته و اینترنت پر سرعت (اینترنت ADSL ، اینترنت وایرلس، اینترنت TD-LTE و پهنای باند اختصاصی) حرف اول را در سبد محصولات اینترنت پرسرعت رای‌نت می زنند.

خروج از نسخه موبایل