رای‌نت

پهنای باند اختصاصی چیست، مزایا و راهنمای خرید

راهنمای جامع خرید پهنای باند اختصاصی اینترنت

پهنای باند اختصاصی چیست؟

پهنای باند اختصاصی اینترنت یا همان dedicated bandwidth به نوعی اشتراک اینترنت گفته می شود که در آن کاربر پهنای باند اینترنت خود را با ضریب اشتراک(Contention Ratio)  یک به یک در یافت می نماید. در این حالت کاربر در هر لحظه که بخواهد می تواند از تمام ظرفیت اشتراک اینترنت خریداری شده خود استفاده نماید و یا در صورتی که از تمام ظرفیت خود استفاده ننماید، شرکت خدمات دهنده اینترنت پهنای باند اختصاصی حق واگذاری ظرفیت استفاده شده به کاربر دیگر را ندارد.

دو تصور اشتباه رایج درباره پهنای باند اختصاصی

یک تصور غلط که برخی کاربران در مورد پهنای باند دارند این است که فکر می کنند به عنوان مثال سرعت 10 مگابیت پهنای باند اختصاصی از سرعت 10 مگابیت پهنای باند اشتراکی بالاتر است در حالیکه تنها تغاوت پهنای باند اختصاصی با اشتراکی همانطور که در تعریف پهنای باند اختصاصی گفته شد این است که کاربر دارای پهنای باند اختصاصی از ضریب اشتراک 1 به 1 بهره میبرد.

دومین تصور غلط در خصوص پهنای باند اختصاصی نزد کاربران به واژه ضریب اشتراک 1 به 1 باز می گردد و بسیاری از کاربران توقع دارند که اگر پهنای باند اختصاصی با سرعت 10 مگابیت خریداری کرده اند، باید نرخ دانلود 10 مگابایت بر ثاتیه را نیز تجربه کنند در حالیکه نرخ دانلود این سرویس نیز به دلیل تبدیل بیت به بایت معادل یک هشتم سرعت خریداری شده می باشد.

بنابراین اگر شما هم به دلیل داشتن یکی از دو تصور اشتباه بالا به دنبال این نوع سرویس اینترنت هستید، از خرید آن صرف نظر نمایید.

مزایای پهنای باند اختصاصی

بزرگترین مزیت پهنای باند اختصاصی در پایین و مرتب بودن پینگ تایم و جیتر اینترنت می باشد و همچنین مشترکین پهنای باند اختصاصی هنگام دانلود نیازی به استفاده از دانلود منیجر برای دریافت سرعت دانلود بالاتر نخواهند داشت.

از دیگر مزیت های سرویس اختصاصی می توان به پایداری خدمات و همچنین پشتیبانی بهتر آن نام برد. مثلا در بستر انتقال پهنای باند وایرلس، این سرویس به شکل نقطه به نقطه (point to point) ارائه می گردد و همین نکته باعث می شود که شما از تمام ظرفیت رادیوی فرستنده بهرمند شوید و در نتیجه کیفیت مطولب تری از خدمات اینترنت را دریافت نمایید.

متقارن بودن پهنای باند از مزایای دیگر این سرویس خواهد بود که اولا نیاز کاربران به سرعت آپلود بالاتر را برطرف می کند، دوما باعث کاهش در تاخیر تبادل داده (ping time) می گردد.

موارد کاربرد پهنای باند اختصاصی

از موارد استفاده پهنای باند اختصاصی می توان به شرح زیر نام برد

کاربرانی که به دلیل داشتن ایمیل های با حجم بالا و یا دانلود و آپلود های با حجم بالا دارند و یا اینکه به صورت ریموت از بیرون نیازمند دسترسی هایی هستند و یا برای دادوستد در بورس و نظایر آن، می توانند از این خدمات استفاده نمایند.

شرکت های بزرگ که نیاز به داشتن ارتباط امن بین دفاتر خود هستند، برای پیاده سازی این ارتباط نیازمند به خرید پهنای باند اختصاصی خواهند بود.

کاربران دریافت این قبیل خدمات نیازمند داشتن یک سرویس اینترنت با ping time  و جیتر پایین و منظم می باشند و همانطور که پیشتر گفته شد، تنهای سرویس پهنای باند اختصاصی است که می تواند این نیاز کاربران را براوره نماید.

برگزار کنندگان کنفرانس های ویدئویی و یا وبینارها برای ارائه سرویس با کیفیت بایستی که از پهنای باند اختصاصی استفاده کنند همچنین شرکت کنندگان در کنفرانس ویدئویی نیز بهت است که از خدمات پهنای باند اختصاصی برای شرکت در ویدئو کنفرانس ها استفاده کنند اما شرکت کنندگان در وبینار ها نیازی به پهنای باند اختصاصی نخواهند داشت.

شرکت هایی که دارای سرور های اختصاصی و یا میل سرور اختصاصی هستند، می بایست به منظور جلوگیری از بلاک شدن ip  و همچنین تهیه نسخه های پشتیبان از پهنای باند اختصاصی استفاده نمایند.

بسترهای انتقال پهنای باند اختصاصی

بسترهای انتقال پهنای باند اختصاصی شامل شبکه رادیویی، شبکه کابلی و همچنین فیبر نوری می باشند که هرکدام معایب و مزایای خود را دارند و مشترکین پهنای باند اختصاصی به فراخور شرایط موجود باید یکی از موارد نام برده شده را به منظور شبکه انتقال پهنای باند اختصاصی انتخاب نموده و به کار بگیرند.

شبکه کابلی بسته به نوع کابل مورد استفاده می تواند ظزفیت های بالایی را انتقال دهد اما متاسفانه این نوع شبکه برد بالایی ندارد و به همین دلیل از گزینه های پر استفاده در انتقال پهنای باند اختصاصی اینترنت نمی باشد.

خطوط انتقال فیبر نوری از گزینه های پرکاربرد برای انتقال پهنای باند اختصاصی می باشد، اما در اکثر شهر های ایران ظرفیت شبکه فیبر نوری احداث شده کافی نبوده و مشترکین می بایست با هزینه خود نسبت به ایجاد این نوع شبکه انتقال اقدام نمایند که به دلیل نیاز به حفاری خیابان قطعا هزینه بالایی را دربر خواهد داشت که از عهده اکثریت متقاضیان پهنای باند اختصاصی خارج است.

شبکه رادیویی پر استفاده ترین و سهل ترین بستر انتقال پهنای باند اختصاصی می باشد معمولا شرکت های خدمات اینترنت پهنای باند اختصاصی وایرلس را با استفاده از رادیو های 5.8 در ظرفیت های کم و متوسط و همچنین رادیوهای مایکرویو برای ظرفیت های بالا استفاده می نمایند که اجرای آن از نظر زمان و هزینه بسیار به صرفه می باشد و باعث افزایش قیمت پهنای باند اختصاصی نمی گردد.

شرکت رای‌نت به عنوان یکی از بزرگترین ارائه کنندگان پهنای باند اختصاصی در سراسر کشور، رادیو های مورد نیاز برای دریافت پهنای باند اختصاصی را به صورت امانی و بدون نیاز به پرداخت وجه در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. همچنین به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها شرکت رای نت پهنای باند اختصاصی را با قیمت استثنایی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. به منظور مشاوره و خرید پهنای باند اختصاصی می تونید با کارشناسان واحد فروش رای‌نت تماس حاصل فرمایید.

خروج از نسخه موبایل