رای‌نت

انواع اینترنت پرسرعت و بهترین اینترنت پرسرعت کدام است؟?

با بررسی و نگاهی نسبتا گذرا به تاریخچه اینترنت و نحوه دسترسی به انواع اینترنت پر سرعت، درخواهیم یافت که رشد تکنولوژی بر روی روش های دسترسی به اینترنت تاثیر بسیار زیادی داشته است به گونه ایی که ظرف مدت کوتاهی روش های دسترسی جدید منجر به انقراض روش های دسترسی به اینترنت که عمر زیادی هم از آنها نگذشته شده اند. 

در ادامه این مطلب شما را با انواع روش های دسترسی به اینترنت همچنین انواع اینترنت خانگی و انواع اینترنت شرکتی و انواع اینترنت همراه، از آغاز تا به امروز و حتی تکنولوژی های در شرف ورود به بازار آشنا خواهیم کرد.

تقسیمات کلی دسترسی به اینترنت

به طور کلی دسترسی به اینترنت در حال حاضر به دو دسته اینترنت ثابت و اینترنت همراه دسته بندی می شوند که نهاد رگولاتوری در ایران نیز مجوزهای ارائه دسترسی اینترنت را بر اساس همین دسته بندی طراحی و برای شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت صادر می نماید.

انواع اینترنت ثابت:

ارائه دسترسی اینترنت ثابت از آغاز تاکنون به شرح زیر می باشد و اکثریت این تکنولوژی ها بر اساس ارائه از طریق کابل طراحی شده اند که در ادامه به معرفی تمامی انواع اینترنت ثابت خواهیم پرداخت.

اینترنت Dial UP

آنهایی که خیلی قدیمی تر با اینترنت آشنا شده اند حتما این روش را به عنوان یک نوستالژی به خاطر می آورند و قطعا خاطرات بسیاری از آن دارند. در این روش ارتباط اینترنت از طریق شماره گیری نلفن و انتقال دیتا بر اساس پروتکل های انتقال صوت و مکالمه تلفنی صورت می گرفت و کاربران برای دسترسی به اینترنت از این طریق نیازمند به داشتن یک خط تلفن و یک دستگاه فکس مودم بودند. اطلاعات بیشتر در مورد اینترنت دیال آپ

اینترنت XDSL

این روش دسترسی نامتقارن به اینترنت، خود دارای دو زیر مجموعه شبکه دسترسی اینترنت به نام های ADSL و VDSL می باشد. که روش اول قدیمی تر بوده و از شهرت بیشتری نیز برخوردار است. هر دو روش ارائه اینترنت ADSL و اینترنت VDSL با وجود عدم نیاز به شماره و یا بوق تلفن همچنان به خطوط انتقال تلفن وابسته اند و از آنجائیکه تجهیزات ایجاد دسترسی نیز در مراکز مخابراتی نصب میگردد، به ناچار این دو تکنولوژی دسترسی اینترنت نیز محتاج به خط تلفن می باشند. همچنین شما برا دریافت اینترنت ADSL و یا اینترنت VDSL نیازمند خرید مودم ADSL و یا مودم VDSL می باشید.

اینترنت FTTH

نام روش دسترسی متقارن اینترنت FTTH حتی برای کسانی که از این سرویس در حال استفاده هستند نیز کاملا نا آشناست اما این روش چیزی نیست به جز ارائه اینترنت بر روی فیبر نوری که دریافت کنندگان اینترنت FTTH برای دریافت آن نیازمند داشتن ارتباط فیبر نوری از مخابرات تا محل مورد نظر و همچنین یک مودم FTTH می باشند.

اینترنت Wireless

اینترنت وایرلس و یا همان اینترنت بیسیم برای بسیاری از تهرانی و همچنین سایر شهرهای بزرگ ایران آشناست چرا که اینترنت وایرلس علاوه بر ظرفیت های بالا برای ارائه اینترنت در سرعت های بالا و مصارف اداری و تجاری، به نوعی مناسب ترین روش دسترسی به اینترنت بعد از اینترنت ADSL برای کاربران خانگی نیز می باشد.

اینترنت Wimax

روزگاری خیلی از ما برای گرفتن یک اینترنت با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت مجبور بودیم که به وایکمس پناه ببریم تکنولوژی که با استفاده از آنتن های bts بستر دریافت اینترنت را فراهم می کرد و اکنون در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران منسوخ شده است و دیگر کاربردی ندارد.

انواع اینترنت همراه:

انواع اینترنت همراه که اکثرا کاربرد های خانگی دارند از ابتدا تا کنون را در ادامه این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

اینترنت 2G:

اولین نسل اینترنت همراه بر روی شبکه 2G ارائه شد که هنگام اتصال دارای علامت های G و یا E روی آنتن موبایل بود که اگر خوش شانس بودید و علامت E بر روی گوشی شما ظاهر می شد از سرعت بالاتری برخوردار می شدید.

اینترنت 3G:

از اینترنت 3G می توان به عنوان نسل اول اینترنت همراه نام برد که با ورودش به بازار نان بسیاری دیگر از انواع اینترنت خانگی نظیر وایمکس و ADSL را آجر کرد در واقع می توان از اینترنت 3G به عنوان قاتل اینترنت وایمکس نام برد.

اینترنت 4G:

اینترنت روی گوشی های موبایل دیگر از ضروریات زندگی روزمره مردم شده بود در نتیجه لازم بود که با رشد تکنولوژی به سرعت بالاتری از اینترنت بر روی شبکه تلفن همراه آشنا شویم و به همین دلیل نسل های اینترنت 4G و 4.5G وارد بازار اینترنت تلفن همراه شدند و توانستند سرعت مناسبی را به کاربران اینترنت موبایل ارائه نمایند.

اینترنت LTE:

حلقه واسط بین اینترنت موبایل و ثابت نسل تکامل یافته اینترنت 4G یا همان LTE است که بر روی شبکه موبایل به کاربران اینترنت ارائه می گردد اما این نسل با استفاده از بک پیشوند و معرفی TD-LTE به بازار توانست جای خود را در بین کاربران اینترنت خانگی و یا اینترنت اداری نیز باز کند و سرعت کاربران اینترنت ثابت را تا 40 مگابیت بر ثانیه ارتقا دهد.

اینترنت 5G:

از 5G می توان به عنوان جدیدترین نسل از خانواده اینترنت همراه نام برد که با وجود مجهز شدن گوشی های پرچمدار اکثر برند های تولید کننده گوشی همراه به تکنولوژی 5G، هنوز به مرحله تجاری نرسیده و در اکثر کشور های پیشرو در مرحله آزمایش و توسعه شبکه می باشد.

نکته پایانی:

برای آشنایی با انواع اینترنت می توان از دسته بندی هایی نظیر انواع اینترنت پرسرعت خانگی و اداری نیز نام برد که قطعا تکنولوژی های معرفی شده در هر یک از این انواع اینترنت تفاوتی با تکنولوژی های معرفی شده در این مقاله نخواهند داشت بنابراین این مقاله می تواند نیاز شما را در معرفی و شناخت انواع اینترنت برطرف نماید.

اگر علاقمند به دانستن مطالب بیشتری در خصوص هر یک از انواع اینترنت گفته شده در بالا بودید می توانید با کلیک بر روی لینک های مربوطه در مقالات اختصاصی اطلاعات بیشتری در خصوص هر یک از انواع اینترنت کسب نمایید.

سوالات خود را در مورد انواع اینترنت پر سرعت اینجا بپرسید و پاسخ خود را دریافت کنید.

خروج از نسخه موبایل